DigLitWeb: Digital Literature Web

E-E


Introdução aos Novos Média

Ano Lectivo 2012-2013

Licenciatura em Estudos Artísticos

Docente: Manuel Portela

 

O desenvolvimento da tecnologia digital alterou a ecologia dos média, gerando processos de remediação de géneros e formas anteriores, bem como géneros e formas especificamente digitais. Esta mudança reflecte-se quer nos meios de comunicação de massas (jornais, rádio, televisão), quer nos meios de produção artística, da pintura às artes do espectáculo. A organização em rede da produção, distribuição e recepção das formas digitais reforça modos específicos de interacção social mediada pelo computador, com consequências para a auto-representação do sujeito e do espaço social. Este programa tem dois objectivos principais: reflectir sobre a natureza específica da mediação digital, nas suas várias dimensões; e formalizar conceitos e instrumentos de análise de formas e géneros artísticos digitais, considerados também na sua dimensão institucional. Observaremos práticas sociais, dispositivos tecnológicos e obras artísticas em que a mediação digital assume uma função importante. O programa divide-se nos seguintes temas:

Tema 1: A ubiquidade da mediação digital na sociedade contemporânea;

Tema 2: Tecnologias de ver, ouvir, falar e escrever: uma arqueologia dos média;

Tema 3: Teorias dos média e teorias dos média digitais;

Tema 4: Reprodutibilidade técnica e práticas artísticas;

Tema 5: A linguagem e o sujeito no espaço social digital.

A disciplina funciona em regime de avaliação mista, com os seguintes itens de avaliação: participação no blogue colectivo (c. 1500 palavras, 40% da classificação final; DigArtMedia http://digartmedia.wordpress.com/), participação nas aulas (10%) e um exame (50%). A avaliação mista pressupõe um mínimo de 50% de presenças nas aulas lecionadas.

 

Introduction to New Media

Digital technology has changed the ecology of media by processes of remediation of earlier genres and forms, and by generating digital genres and forms. This change has affected mass media (newspapers, radio, television), as well as the modes of artistic production, from painting to the performing arts. Networked production, distribution, and reception of digital forms reinforce modes of social interaction mediated by computers, with consequences for the representation of the self and for the structure of social space. This course has two main objectives: to reflect upon the specific nature of digital mediation, in its various dimensions; and to formalize concepts and tools for describing and analysing digital artistic forms, which will be considered also in their institutional dimension. We will look at social practices, technological devices and artistic works in which digital mediation plays an important role. The syllabus is structured into the following themes:

Theme 1: The ubiquity of digital mediation in contemporary society;

Theme 2: Technologies for seeing, listening, speaking, and writing: an archaelogy of media;

Theme 3: Media theories and digital media theories;

Theme 4: Technical reproducibility and artistic practices;

Theme 5: Language and self in digital social space.

Assessment is 'mista' or final. 'Avaliação mista' includes class participation (10% of final grade), blog participation (c. 1500 words, 40%) in DigArtMedia http://digartmedia.wordpress.com/, and a final exam (50%). 50% attendance is mandatory for 'avaliação mista'.

 

1. Bibliografia
Aarseth, Espen (2003). ‘We All Want to Change the World: The Ideology of Innovation in Digital Media’, in Digital Media Revisited: Theoretical and Conceptual Innovation in Digital Domains, eds. Gunnar Liestol, Andrew Morrison & Terje Rasmussen. Cambridge, Mass: MIT Press, 415-439.

Beardon, Colin and Lone Malmborg, eds. (2002). Digital Creativity: A Reader, Amsterdam: Swets & Zeitlinger/Taylor & Francis.

[*] Benjamin, Walter (2005). 'The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction' (edição original: "Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit", 1935), in http://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/ge/benjamin.htm [UCLA School of Theater, Film and Television, 1998, 2005]. ou Benjamin, Walter (2006). 'A Obra de Arte na Época da sua Possibilidade de Reprodução Técnica', in A Modernidade, Org. e tradução de João Barrento, Lisboa, Assírio & Alvim, pp. 207-241.

Bolter, Jay David & Diane Gromala (2003). Windows and Mirrors: Interaction Design, Digital Art, and the Myth of Transparency, Cambridge, Massachusetts, MIT Press.

[*] Bolter, Jay David & Richard Grusin (2000). 'Immediacy, Hypermediacy, Remediation', in Remediation: Understanding New Media, Cambridge, Massachusetts, MA: MIT Press [1ª ed. 1999], pp. 19-50.

[*] Crystal, David (2006). 'The medium of Netspeak', in Language and the Internet, Cambridge: Cambridge University Press [2001, 2006], pp. 26-65.

[*] Coleman, Beth (2011). ‘What is an Avatar?’, Hello Avatar: Rise of the Networked Generation, Cambridge, MA: MIT Press, 2011, pp. 34-50.

[*] Hayles, N. Katherine (2009), 'Waking up to a Surveillance Society', Surveillance & Society, 6(3): 313-316. http://www.surveillance-and-society.org

[*] Kittler, Friedrich A. (1999). 'Introduction', Gramophone, Film, Typewriter. Transl. Geoffrey Winthrop-Young and Michael Wutz. Stanford: Stanford University Press, pp. 1-19.

Lesage, Julia (2008). ‘Audio Podcasting Now’, in Jump Cut: A Review of Contemporary Media, N. 50 (Spring Issue), http://www.ejumpcut.org/currentissue/linksPodcasts/index.html (30 Junho 2008).

[*] Manovich, Lev (2002). 'What is New Media?', The Language of New Media, Cambridge, Mass: MIT Press, [1st ed. 2001], pp. 19-48.

[*] McLuhan, Marshall (2001). Understanding Media: The Extensions of Man, London: Routledge, 2001 [1ª ed. 1964]. Ou a tradução portuguesa: McLuhan, Marshall (2008). Compreender os Meios de Comunicação: Extensões do Homem. Trad. José Miguel Silva; rev. Alda Couto. Lisboa: Relógio D’Água.

[*] Murray, Janet H. (2012). ‘Affordances of the Digital Medium’, in Inventing the Medium: Principles of Interaction Design as Cultural Practice, Cambridge, MA: MIT Press, pp. 51-80.

[*] Portela, Manuel (2012), ‘Árvore, Rede e Labirinto: O Hipertexto Electrónico na Aprendizagem e no Ensino’ [no prelo].

Portela, Manuel, ed. (2005-2012). DigLitWeb: Digital Literature Web, http://www.ci.uc.pt/diglit

Rotman, Brian and Timothy Lenoir (2008). Becoming Beside Ourselves: The Alphabet, Ghosts, and Distributed Human Being, Durham, NC: Duke University Press.

Turkle, Sherry (2004). The Second Self: Computers and the Human Spirit, Twentieth Anniversary Edition, Cambridge, Mass: MIT Press, 2004 [1st ed. 1984]. Ou a tradução portuguesa da primeira edição: Turkle, Sherry (1989), O Segundo Eu: Os Computadores e o Espírito Humano. Trad. Manuela Madureira, Lisboa: Editorial Presença. 

Turkle, Sherry (1997). A Vida no Ecrã: A Identidade na Era da Internet. Trad. Paulo Faria. Lisboa: Relógio de Água.

[*] Turkle, Sherry (2008). ‘Always-on/ Always-on-you: The Tethered Self’, in James E. Katz, ed., Handbook of Mobile Communications Studies, Cambridge, MA: MIT Press, 2008, pp. 121-138.

Wardrip-Fruin, Noah & Nick Montfort, eds. (2003). The New Media Reader. Cambridge, Mass.: MIT Press. [Índice e alguns excertos em http://www.newmediareader.com/book_contents.html]

[*] Leituras obrigatórias. / Assigned readings.

 

2. Obras a analisar
Azguime, Miguel (2008). Itinerário do Sal: ópera multimédia, Miso Music, DVD e CD-áudio.

Blake, William (2007). As Portas da Percepção. Direcção artística de Mário Montenegro. Co-produção Marionet e TAGV.

Cayley, John (2005). riverIsland [rewritten for QuickTime, April 2008 - Version 1.2], in http://homepage.mac.com/shadoof/net/in/?riverisland.html (30 Junho 2008).

Fischinger, Oskar (2006). Ten Films [1926-1947], Center for Visual Music.

Gonçalves, António Jorge (2001). Subway Life. http://www.subway-life.com/

Jackson, Shelley (1997). My body: a wunderkammer. http://www.altx.com/thebody/  (30 Junho 2008).

Memmott, Talan (2000). Lexia to Perplexia, http://www.uiowa.edu/~iareview/tirweb/hypermedia/talan_memmott/ (30 Junho 2008).

Nelson, Jason (2004). Hymns of the drowning swimmer, http://www.secrettechnology.com/hymns/navigate.html  (30 Junho 2008).

Pavão, Joaquim (2007). Uma Ilha na Lua, de William Blake, para Orquestra, Baixo, Soprano e Narradores. Direcção artística de José Geraldo. Co-produção Camaleão. Orquestra Clássica do Centro e TAGV.

Rebelo, Pedro (2008). ‘Music Prosthesis’, in Leonardo Electronic Almanac Vol. 15 Issue 11, ‘Multimedia Gallery’, http://leoalmanac.org/gallery/mmperf/prosthesis/index.htm (30 Junho 2008).

Robots (2005). Directed by Chris Wedge, Blue Sky Studios, DVD.

Vídeos publicados no blogue DigArtMedia: http://vodpod.com/digartmedia/digartmedia

Zweig, Janet (2002), The Medium [Public art for Murphy Hall, University of Minnesota School of Journalism and Mass Communication. Commissioned by the Art on Campus Program] http://www.janetzweig.com/public/02.html  

 

3. Outros sítios web
3.1. Artes digitais (música, literatura, artes visuais, etc.)

ALLETSATOR Ópera electrónica de Pedro Barbosa e Luis Carlos Petry http://po-ex.net/alletsator/

Anamnese (base de dados sobre Arte Portuguesa Contemporânea, 1993-2003, ed. Miguel von Hafe Pérez) http://www.anamnese.pt/?projecto=az

arras: new media poetry and poetics http://www.arras.net/

artéria (Brasil, 2003-2004, edição de Omar Khouri e Fábio Oliveira Nunes) http://www.arteria8.net/home.html

atmosferas.net (Centro de Artes Digitais) http://www.atmosferas.net/index.htm

Brazilian Visual Poetry/ Poesia Visual Brasileira (exposição organizada por Regina Vater, Mexic-Arte Museum, Austin, Texas, 2002)http://www.imediata.com/BVP/

Cronópios: Portal de Literatura e Arte (Brasil) http://www.cronopios.com.br/site/default.asp

epímone (Revista Digital, Barcelona, ed. Luís Calvo e Pedro Valdeolmillos) http://www.epimone.net/pieces/tetraesp/index.html

Jump Cut: A Review of Contemporary Media (eds. John Hess, Chuck Kleinhans, and Julia Lesage) http://www.ejumpcut.org/archive/index.html

Nelson, Jason. ‘dimension is night is night’ (2008) http://www.secrettechnology.com/night/xtine.html

Po-Ex: Poesia Experimental Portuguesa Cadernos e Catálogos (Centro de Estudos do Texto Informático e Ciberliteratura [CETIC], Universidade Fernando Pessoa, Porto, ed. Rui Torres] http://po-ex.net/

Revista Mnemozine [Brasil, eds. Marcelo Tápia e Edson Cruz] http://www.cronopios.com.br/mnemozine/

Revista Texto Digital (Brasil, Universidade Federal de Santa Catarina)http://www.textodigital.ufsc.br/

Sites hypermédiatiques: Net Art Archives http://www.labo-nt2.org/archives2/net_art/index.html

The Guardian: Digital Media (UK) http://www.guardian.co.uk/media/digitalmedia

 

3.2. Teoria e páginas indexadoras
404nOtF0und (Publicação do Centro de Estudos e Pesquisas em Cibercultura, ed. André Lemos) http://www.facom.ufba.br/ciberpesquisa/404nOtF0und/404edicao.htm

Art Links on the World Wide Web (ed. Jeffery Howe, Boston College) http://www.bc.edu/bc_org/avp/cas/fnart/Artweb_frames.html

Ciberscópio (2003, ed. Maria Manuel Borges) http://www.ciberscopio.net/

Cibertextualidades (2006-, Centro de Estudos de Textos Informático e Ciberliteratura, ed. Rui Torres) http://cetic.ufp.pt/cibertextualidades/

DigLitWeb (2005-2008, ed. Manuel Portela) http://www.uc.pt/diglit/

Image [&] Narrative: Online Magazine of the Visual Narrative (eds. Jan Baetens, Anneleen Masschelein, Hilde Van Gelder) http://www.imageandnarrative.be/index.htm

Pierre Couprie, ressources.electro http://ressources.electro.free.fr/spip.php?article410

 

3.3. Laboratórios
Advanced Media Lab [North Carolina State University, College of Design] http://advancedmedialab.wordpress.com/

Experimental Game Lab [School of Literature, Communication and Culture, Georgia Tech] http://egl.gatech.edu/

Graphics, Visualization, and Usability (GVU) Center [Georgia Institute of Technology] http://www.gvu.gatech.edu/

HyperStudio: Laboratory for Digital Humanities [Massachusetts Institute of Technology]

http://hyperstudio.mit.edu/

Institute for Advanced Technology in the Humanities (IATH) [University of Virginia] http://www.iath.virginia.edu/  IATH Graphics http://graphics.iath.virginia.edu/

IRCAM [Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique] http://www.ircam.fr/accueil.html

Media Lab Helsinki [University of Art and Design Helsinki] http://mlab.taik.fi/

TAPoR: Text Analysis Portal for Research [University of Alberta] http://tapor.ualberta.ca/

The Media Lab [Massachusetts Institute of Technology] http://www.media.mit.edu/

Topological Media Lab [Concordia University, Montreal] http://www.topologicalmedialab.net/joomla/main/component/option,com_frontpage/Itemid,1/lang,en/

Visualization LAB [University of California, Berkeley] http://vis.berkeley.edu/

 

3.4. Museus
Centre Pompidou – La Collection en Ligne du Musée d’Art Moderne [Paris]
http://collection.centrepompidou.fr/Navigart/index.php?db=minter&qs=1',800,600

National Gallery [Londres]
http://www.nationalgalleryimages.co.uk/

National Gallery of Art [Washington, D.C.]
http://www.nga.gov/

The Metropolitan Museum of Art [Nova Iorque]
http://www.metmuseum.org/

MOMA – Museum of Modern Art [Nova Iorque]
http://www.moma.org/

Musée du Louvre [Paris]
http://www.louvre.fr/llv/commun/home.jsp

Museo Nacional del Prado [Madrid]
http://www.museodelprado.es/index.php?id=50

Museu de Arte Contemporânea de Serralves [Porto]
http://www.serralves.pt/gca/index.php?id=61

The Phillips Collection [Washington, D.C.]
http://www.phillipscollection.org/

Rijksmuseum [Amsterdão]
http://www.rijksmuseum.nl/index.jsp?lang=en

 

© Manuel Portela [Junho 2008-Fevereiro 2013]

mportela@fl.uc.pt

 


 

 

Valid CSS!| Valid XHTML 1.0 Transitional| Site Map | Contact | Updated 11 Feb 2013 | ©2005-2013 Manuel Portela