DigLitWeb: Digital Literature Web

D-V

Hunting of the Snark (Fig 1)  

V de Visuais e Sonoros Esta página web contém ligações para arquivos, edições e sítios de poesia visual, e também para arquivos sonoros. Foram seleccionadas, em especial, formas e géneros intermédia que prefiguram na materialidade analógica a composição digital.

V for Visual and Sound This webpage contains links for archives, editions and sites of visual poetry, and also for sound archives. Particular attention is given to intermedia genres and forms which prefigure digital composition in their analog materiality.

   

NB: Excepto quando houver outra indicação, os textos de apresentação de cada obra, edição ou projecto pertencem aos respectivos autores e editores, e foram transcritos do sítio web.

NB: Unless otherwise indicated, annotations on the selected works, editions or projects belong to their respective editors and authors, and they have been transcribed from the website.

 


Archive of the Now

http://www.archiveofthenow.com/

 

The Archive of the Now is an online and print collection of recordings, printed texts and manuscripts. We focus on innovative poetry being written or performed in Britain. The Archive is a collaborative project between Queen Mary, University of London and Brunel University. Presently, the Archive consists of readings by nearly 100 poets.

 


Avatar

http://www.lenomdelachose.org/

 

Avatar est une association de création et diffusion sonores et électroniques. Son champ d’activités va de l’invention d’instruments à la performance en passant par l’action, la manœuvre sonore, l’art radio, la sculpture et l’environnement sonores.

 


Basinsky, Michael

http://www.thing.net/~grist/l&d/biennial/b-mb.htm

The Coming of Circles (1998)

 


Brazilian Visual Poetry (and the Camões' Feast)

Poesia Visual Brasileira (e o Festim de Camões)

http://www.imediata.com/BVP/

Mexic-Arte Museum, Austin, Texas (18 Jan-18 Mar 2002)

Curated by Regina Vater

 


Campos, Augusto de

http://www2.uol.com.br/augustodecampos/home.htm

 

Sítio dedicado à obra do poeta brasileiro Augusto de Campos, um dos inventores e teorizadores originais do movimento internacional de poesia concreta nas décadas de 50 e 60. Além de exemplos de textos visuais de vários momentos do seu extraordinário percurso criativo, apresenta também criações para a World Wide Web, incluindo poemas animados realizados na década de 90. A re-mediação da poesia concreta no espaço digital revela a forma como a natureza materialista e intersígnica da poética concreta antecipa a integração dos média operada pela tecnologia digital. [MP]

 

IndicadorManuel Portela, Concrete and Digital Poetics [Maio de 2004]

 


Campos, Haroldo de

http://www2.uol.com.br/haroldodecampos/flash.htm

 

Página oficial do poeta brasileiro Haroldo de Campos (1929-2003). Contém essencialmente a lista das suas obras (livros, cds, vídeos, teatro, traduções).

 


Coach House Books

Book Archive Online (1997-2002)

http://www.chbooks.com/online/

 


Doc(k)s

http://www.akenaton-docks.fr/

 

DOC(K)S é uma revista que se publica em França desde 1976 (120 números até 2003). Em 2005 faziam parte do comité de redacção Julien Blaine, Philippe Castellin, Bartolomé Ferrando, Pierre Garnier, Jean Monod, Tom Raworth, Jean Torregrosa e Jean-Charles Vegliante.  Dedicada a práticas experimentais contemporâneas, da performance e instalação poética à poesia sonora e visual, Doc(k)s publicou também dois números antológicos dedicados à poesia em computador: Soft-DOC(K)S (1996-1997, em parceria com a revista alire/mots voir) e Web-DOC(K)S (1999-2000). Esta página, que faz parte do arquivo da revista, contém poemas animados por computador. [MP]

 


Finlay, Ian Hamilton

Little Sparta

http://www.littlesparta.co.uk/

 

Set in the Pentland Hills near Edinburgh, Little Sparta is Ian Hamilton Finlay’s greatest work of art. Imbued with a high idea content, the garden is created from the artistic fusion of poetic and sculptural elements with those of the natural landscape which is shaped and changed to become an inherent part of the concepts realised at Little Sparta.

While works of art are commonly viewed in galleries, public parks and streets, museums and private houses, it is perhaps a unique achievement to have created a garden which is itself a major artwork encompassing within it both horticultural elements and individual works in such materials as stone, wood and metal.

Finlay’s intentions are moral and philosophical as well as poetic. The themes dealt with in the garden are those which underlie the structures of society. The French Revolution, pre-Socratic views of the nature of the world. The Second World War, the sea and its fishing fleets are among the sources of metaphor and image which are realised in the garden’s art works which now number over 275.

 


Franco, Rodolfo
http://www.literaturas.com/rdolfofranco.htm

 

Hiperbreves Visuales: textos visuais de Rodolfo Franco.

 


Glazier, Loss Pequeño

http://epc.buffalo.edu/authors/glazier/

 

C·O·G (2002) http://epc.buffalo.edu/authors/glazier/e-poetry/cog/

Io Sono at Swoons (2002) http://epc.buffalo.edu/authors/glazier/java/iowa/ 

Blue Ice glazier (2001) http://epc.buffalo.edu/authors/glazier/e-poetry/blue/ 

White faced bromeliads on 20 hectares (1999) http://epc.buffalo.edu/authors/glazier/java/costa1/00.html 

Colibrí, http://epc.buffalo.edu/authors/glazier/viz/colibri/colibri-i.html

(Go) fish (1998) http://www.ubu.com/contemp/glazier/fish.html 

Mouseover (1998) http://wings.buffalo.edu/epc/authors/glazier/viz/mouseover/mouseover.html 

Command (1996) http://www.ubu.com/contemp/glazier/command.html

mi pequeño amor (for The Valentine Files) http://epc.buffalo.edu/authors/glazier/viz/mi_pequeno_amor/

 


GLUKHOMANIA.RU

An Electronic Museum of Lingua-Acoustic Space

http://www.ncca-kaliningrad.ru/glukhomania/pr_sonorus.php3

Editor: Dmitry Bulatov

 

This Electronic Museum Of Lingua-Acoustic Space "GLUKHOMANIA.RU" is the first to appear in Russia with such a scope and range of authors. It’s purpose is to give Russians a feeling for a new phenomenon of contemporary literature and art: international sound poetry. The practical part (set of 4 CDs in off-line edition) represents the sound poetry productions of one hundred and ten poets from twenty-two countries, who currently are working in this area and related audio-art fields. The theoretical base of the Museum (in off-line edition - the anthology on English / Russian) includes essays by leading sound poets and researchers of this trend, dedicated both to the issues of the genre and the history of sound poetry development in different countries. This initial enterprise in sound poetry will let the Russian reader/listener trace the ongoing developments in the historical field of artistic goals and outline the goals that the contemporary experimental poets set for themselves. All the audio recordings and articles have been obtained directly from the authors especially for the program of presentation the art of sound poetry in Russia by the Kaliningrad Branch of the National Center for Contemporary Art.

 


International Exhibition of Visual and Electronic Poetry [November 2005]

http://www.ociocriativo.com.br/poesiadigital/mostra/catalogo.htm

Curated by Jorge Luiz Antonio, Hugo Pontes, and Roberto Keppler

 

Catálogo de mostra de poesia visual e electrónica realizada na cidade de Itu, São Paulo. Contém inúmeras ligações para obras em linha.

 


The Internalational Dictionary of Neologisms

http://www.cla.umn.edu/joglars/neologisms/index.html

Prydxl: texts suspended in neologism

http://www.cla.umn.edu/joglars/PRYDXL/index.html

 


Institute of Broken and Reduced Languages / Tört és Redukált Nyelvek Intézete [2000-present]

http://www.thing.net/~grist/ld/koppany/koppany.htm

Editor: Márton Koppány

 

The Institute of Broken and Reduced Languages was founded by Márton Koppány in 1997. The work it has produced so far has appeared in print, but now, July 2000, it has moved part of its efforts onto the world wide web. With no predetermined formal, political, or clique agenda, the main interest of the Institute is to(meta)communicate across borders - whatever borders mean. Some border crossings lend themselves to easier descriptions than others: Fluxus, visual poetry, found poetry, and minimalism, for instance, have crossed artistic borders in unique ways. These directions in the arts play a major role in the basic work presented here -- but we're not setting up borders with this emphasis and will present other tendencies as well. National, linguistic, and cultural borders need not separate people at this point in history, and we are pleased to set up this multilingual site as a means of bringing people together, using a medium that should foster exchange and create new opportunities for communication. We are pleased that these border crossings at times allow us to present works that can be understood with a limited knowledge of a given language, but which require serious engagement from readers and their sensibility in respect to the nature of language -- or, more exactly, of the nature of the process of understanding.

Márton Koppány and Karl Young

 


KALDRON On-Line

Visual Poetry Magazine [online version, 1997-present]

http://www.thing.net/~grist/l&d/kaldron.htm

Edited by Karl Kempton, Harry Polkinhorn, and Karl Young

 


La Tzara:  revista de poesia visual experimental [2003-present]

http://www.poesiavisual.com.ar/la_tzara/index.htm

 

Editada e dirigida em Buenos Aires por Hilda Paz e Juan Carlos Romero (Nºs 1-7, 2003-2007).

 


Leonard, Tom

http://www.tomleonard.co.uk/

 

Sítio dedicado ao poeta escocês Tom Leonard.

 


Lettrist Pages

Editors: Karl Young and Karl Kempton.

http://www.thing.net/~grist/l&d/lettrist/lettrist.htm

 


Light & Dust Anthology of Poetry

http://www.thing.net/~grist/l&d/lighthom.htm

Edited by Karl Young

 

This site includes visual poetry and other work presented in whole or in part in graphics files.

 


Ludión

exploratorio argentino de poéticas/políticas tecnológicas [2009-presente]

http://ludion.com.ar/home.php

Directora: Claudia Kosak

 

Ludión es el espacio web en el que nuestro colectivo de investigación –surgido de sucesivos proyectos radicados desde 2003 en el Instituto Gino Germani de la Universidad de Buenos Aires– explora el campo de las poéticas tecnológicas, entendidas como particulares formulaciones en las que los distintos lenguajes artísticos asumen explícitamente su inserción en el mundo técnico que les es contemporáneo. Esto implica atender con singular interés las relaciones entre el arte y la técnica, que al menos desde finales del siglo XIX se constituyen en zona de tensión, en la medida en que la vida se conforma como espacio técnico inéditamente omnipresente. Y si bien el arte, en el proceso de su autonomización moderna, se había ilusionado con cierto halo de inmunidad, no pudo evitar ser arrastrado por la tecnificación general del mundo, que a lo largo del último siglo adquiere escala planetaria y deviene, literalmente, atmósfera.

 


Melo e Castro, E.M. de

Infopoesia: Produções Brasileiras [1996-1999]

http://www.ociocriativo.com.br/guests/meloecastro/

 

Página contendo exemplos de infopoemas produzidos por E.M. de Melo e Castro.

 


Morgan, Edwin

http://www.edwinmorgan.com/

 

Sítio dedicado ao poeta escocês Edwin Morgan (1920-2010).

 


Nichol, bp

An Online Archive for bpNichol [2008-]

http://www.bpnichol.ca/

After years of planning we are pleased to launch bpNichol.ca, an online public archive of the works of bpNichol and his collaborators. Here you will find audio, digitized print materials, photographs, links and eventually video, critical articles and curated exhibitions.

 


OULIPO

http://www.oulipo.net/

O grupo OUvroir de LIttérature POtentielle, fundado em Paris em 1960 (por François Le Lionnais, Noël Arnaud, Jacques Bens, Latis, Claude Berge, Jean Lescure, Albert-Marie Schmidt e Raymond Queneau), reuniu vários escritores e matemáticos interessados na intersecção entre literatura e matemática, fosse na investigação de princípios combinatórios na estrutura dos textos, fosse na produção de novos textos de poesia e ficção segundo algoritmos e procedimentos formalizados. De certo modo, os membros do OULIPO criaram uma literatura computacional antes dos instrumentos informáticos que permitiriam explorar de forma automática algumas das suas ideias. Este sítio, construído entre 1996 e 2000, documenta a produção teórica e literária dos oulipianos, contendo excertos de alguns manifestos, biografias e  bibliografias dos autores. As propostas e ideias do grupo encontram-se documentadas nos livros OULIPO, La Littérature Potentielle, ed. Gallimard, 1973 (2ª edição, Folio, 1988), OULIPO, Atlas de Littérature Potentielle, ed. Gallimard, 1981 (2ª edição, Folio, 1988) e OULIPO, La bibliothèque Oulipienne (3 volumes, ed. Seghers, 1990). [MP]

 


Penn Sound [2005-presente]

http://www.writing.upenn.edu/pennsound/

Center for Programs in Contemporary Writing (University of Pennsylvania)

Editors: Kenneth Goldsmith, Loss Pequeno Glazier, Joel Kuszai, & Martin Spinelli

 

Projecto com o objectivo de preservar arquivos sonoros de leituras de poemas e produzir novas gravações, distribuindo-os em formatos digitais como MP3 e REAL AUDIO.  Dirigido por Al Filreis e Charles Bernstein, foi lançado em Janeiro de 2005, dispondo de cerca de 1500 registos de centenas de autores à data de lançamento.

 


Phillips, Tom

http://www.tomphillips.co.uk/

 

Sítio dedicado ao artista inglês Tom Phillips, cuja obra inter- e multimédia combina de forma extraordinária a pintura e a escrita. Na obra de Tom Phillips confluem inúmeras práticas experimentais da pintura e da poesia do século XX, aliando o aleatório e o construtivo num processo contínuo de colecção e recomposição de fragmentos do real. Veja-se, em especial, a obra-prima A Humument (1966-1997)em <http://www.tomphillips.co.uk/humument/index.html> e <http://www.humument.com/> [MP]

 

 


poesia concreta:
o projecto verbivocovisual [2008]

http://www.poesiaconcreta.com/

Sítio web dedicado à história da poesia concreta brasileira, publicado por ocasião da exposição retrospectiva dos 50 anos, realizada em São Paulo (1958-2008).

 


Poesia Intersignos
Do impresso ao sonoro e ao digital [São Paulo, 28 Abril -10 Maio 1998]

http://www.pucsp.br/pos/cos/epe/mostra/indice.htm

Organizador: Philadelpho Menezes

 

Página dedicada a uma exposição organizada por Philadelpho Menezes (1960-2000) em São Paulo. Esta exposição explora a continuidade entre a poesia inter-media visual e sonora e a poesia inter-media electrónica. A página web da exposição contém ensaios e exemplos de obras dos autores participantes.

 


Poema Visual [1996-presente]

http://www.poemavisual.com.br/

Editor: Hugo Pontes

 

Este site dedica-se à divulgação do poema e da arte visual, dos fanzines e uma nova arte que vem com a força da internet, a arte digital.

 


Poesia Visual

http://www.blocosonline.com.br/literatura/poesia/pvvnvi/pv000000.htm

 

Selecção de textos visuais, alojada no Portal de Cultura e Literatura Blocos.

 


PO-EX
Poesia Experimental Portuguesa - Cadernos e Catálogos [2005-2008]

Arquivo Digital da Literatura Experimental Portuguesa [2010-2013]

http://www.po-ex.net/

Coordenador: Rui Torres

 

Projecto do CETIC-Centro de Estudos de Texto Informático e Ciberliteratura - Universidade Fernando Pessoa, com financiamento da Fundação para a Ciência e a Tecnologia. O objectivo deste projecto é recolher, classificar, digitalizar, traduzir e reproduzir em formato electrónico, as publicações (revistas, catálogos, suplementos) de poesia concreta e visual portuguesa associada ao Movimento da Poesia Experimental dos anos 60 (conhecido como PO-EX), com vista à produção de um CD-ROM de divulgação da mesma. Considera-se espólio da PO-EX os Cadernos, Suplementos, objectos, catálogos e panfletos, dispersos actualmente. Publicações: Poesia Experimental 1 e 2; Operação 1; Hidra 2; Vispoemas/Concerto e Audição Pictórica; Suplemento do Jornal do Fundão. Autores: Abílio; Ana Hatherly; António Aragão; E. M. de Melo e Castro; José-Alberto Marques; Herberto Helder; Salette Tavares.

O projecto PO.EX ́70-80 pretende recolher, classificar e reproduzir, em formatos digitais, a poesia visual e sonora, a videopoesia, o happening e a literatura cibernética dos anos 1970 e 80. Caracterizado pela abertura e o livre acesso de recursos, este projecto contribuirá para a continuação de um trabalho de preservação de uma herança literária em risco de se perder. Partindo de um reconhecimento teórico-crítico da articulação de vários processos de mediação na poesia contemporânea, pretende-se propor uma taxonomia de conceitos que permita organizar, compreender e classificar as relações conceptuais evidentes na produção poética experimentalista. A digitalização e recriação dos vários materiais será enquadrada por um conjunto de textos teóricos que propomos traduzir. A criação de uma plataforma digital para divulgação da literatura experimental permitirá a todos o acesso a revistas, catálogos, textos teóricos e manifestos, livros de autor, páginas pessoais, bibliografias e entrevistas com os poetas. Durante o projecto, será criado na UFP um Laboratório de Escrita Digital, com condições técnicas para o desenvolvimento de residências artísticas de poetas e escritores interessados em plataformas digitais multimédia e hipermédia.

IndicadorManuel Portela, flash script poex: a recodificação digital do poema experimental [Junho de 2008]

 


Rosenberg, Jim

the mesh the predicates the chord trellis

http://www.well.com/user/jer/

 


The Sackner Archive of Concrete and Visual Poetry

http://www.rediscov.com/sacknerarchives/Welcome.aspx

 

Criado por Ruth e Marvin Sackner em Miami Beach, Florida, em 1979, The Sackner Archive constitui o maior arquivo internacional dedicado à poesia concreta e visual. Inclui livros, textos críticos, revistas, folhas volantes e outros materiais efémeros, gravuras, desenhos, pinturas, colagens, pinturas, esculturas, objectos, manuscritos e correspondência. Desde 1998 que é possível pesquisar em linha o catálogo do arquivo, que continua em construção. Em Setembro de 2004 tinha 43 000 itens catalogados. Uma pequena parte dos documentos da colecção foram digitalizados e podem ser vistos em linha. [MP]

 


TrAce Archive:

Archive of the TrAce Online Writing Centre [1995-2005]

http://tracearchive.ntu.ac.uk/index.asp


From 1995-2005 the trAce Online Writing Centre hosted a unique international community where, using the internet as both medium and raw material, trAce contributors generated an unequalled body of innovative creative work. This open and generous group of people supported and influenced the development of new media writing worldwide and promoted lively debate about the impact of the World Wide Web on the future of text and literature.

The trAce website evolved its own distinctive artistic ecology and the resulting complex interlinkings permeate this highly enjoyable archive of writing and making by numerous writers and artists. Like the original website itself, this archive will be of interest to many different kinds of visitors, including practitioners, researchers, teachers and general audiences. The trAce Archive was produced as part of Writers for the Future, generously commissioned by NESTA,The National Endowment for Science, Technology and the Arts. It is a collaboration between Nottingham Trent University and De Montfort University.

 


The Unknown: An Anthology

http://spinelessbooks.com/unknown/index.html

by William Gillespie, Frank Marquardt, Scott Rettberg, and Dirk Stratton

 


UbuWeb [1996-presente]

http://www.ubu.com/

 

Em construção desde 1996, Ubuweb é o mais extenso arquivo dedicado às práticas literárias experimentais, procurando documentar com ficheiros de texto, de imagem e de som inúmeras obras, performances e entrevistas desde a década de 1950 até à actualidade. Apesar da ênfase excessiva na produção norte-americana e na língua inglesa, inclui um número razoável de obras de autores europeus e, em menor número, de outras latitudes. Nas suas actualizações mais recentes, a Ubuweb alargou o espectro linguístico e cultural das práticas artísticas e culturais digitalizadas, incluindo uma nova secção de etnopoética.  [MP]

 

IndicadorMiguel Sousa Santos, 'Breaking the Spell of Romantic Hermeneutics': Som e Silêncio na UbuWeb [Julho de 2006]

 


Visible Language [1967-presente]

http://www.id.iit.edu/visiblelanguage/Directory.html

Revista publicada pelo Departamento Gráfico da Rhode Island School of Design, em Providence. Além da reflexão sobre a linguagem tipográfica impressa e as propriedades visuais da escrita, nos últimos anos tem centrado a sua atenção na tipografia e no desenho gráfico digitais. Dedicou um número à poesia visual, Visual Poetry: An International Anthology, Volume 27.4 (1993), ed. Harry Polkinhorn. Transcrevo da página de apresentação:  "Visible Language is concerned with research and ideas that help define the unique role and properties of written language. A basic premise of the journal is that writing/reading form an autonomous system of language expression which must be defined and developed on its own terms. To this must be added research and ideas that help define the presentation of information within the digital arena. The shift from page to screen is comparable in its significance to the shift from manuscript to print. Developing the knowledge base and conventions for this new media will take time and challenge our ability to move beyond the book and into more fluid and relational systems of presentation."  [MP]

 


Vórtice Argentina: festival de poesia sonora, visual e experimental [2000-2004]

http://www.poesiavisual.com.ar/

 

Base de dados associada ao festival argentino "Vórtice", contém uma selecção de obras e textos teóricos.

 


 

 

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